Popular Posts

Please select any type of font and size that you like

Poll

Pages

Statistik

About

BAB 2 : ZAMAN PRASEJARAH DI MALAYSIA

(1) Pengenalan tentang zaman prasejarah

1. Zaman Prasejarah dibahagikan

i. Zaman Paleolitik

ii. Zaman Mesolitik

iii. Zaman Neolitik

iv. Zaman Logam.

2. Tempoh masa setiap zaman beza antara satu tempat dengan satu tempat yang lain.

3. Perbezaan zaman bergantung kepada kemajuan tempat tersebut.

4. Zaman Prasejarah di Malaysia

i. Zaman Paleolitik,

ii. Zaman Neolitik

iii. Zaman Logam.

5. Malaysia tidak mengalami Zaman Mesolitik

6. Penyelidikan terdahulu – selepas Zaman Paleolitik, kita mengalami Mesolitik bercirikan alat batu Hoabinh di Vietnam.

7. Alat batu bercirikan alat batu Hoabinh di Bukit Jawa, Lenggong ialah alat batu Zaman Paleolitik.

8. Zaman Logam terbahagi :

i. zaman Gangsa

ii. zaman Besi

(2) Zaman Paleolitik


a) Ciri-ciri penempatan.

1. Hidup berpindah-randah (nomad).

2. Tempat tinggal ialah

i. di kawasan terbuka (luar gua),

ii. dalam gua

iii. sekitar tasik.

b) Kegiatan dan peralatan.

1. Buru binatang liar.

2. Pungut hasil hutan

3. Hidup sara diri.

4. Guna alat batu yang kasar untuk memotong daging dan menetak pokok.

5. Alat batu penetak – utk meraut & memotong.

c) Kepercayaan.

1. Animisme – percaya benda seperti batu mempunyai semangat

2. upacara perkuburan.

3. Mayat dikebumikan bersama barang-barang

4. Manusia Perak dikebumikan kaki berlipat.

d) Petempatan zaman Paleolitik di Malaysia.

1. Di Perak – Bukit Jawa, Kota Tampan dan Bukit Bunuh di Lenggong,.

2. Di Sarawak – Gua Niah

3. Di Sabah – Tingkayu

e) Penemuan zaman Paleolitik di Malaysia.

1. Di Kota Tampan – disahkan melalui pentarikhan saintifik dan menandakan Malaysia antara negara terawal mengalami Zaman Prasejarah Dunia.

2. Gua Niah – kegiatan penggalian dilakukan.

3. Gua Gunung Runtuh – ditemui manusia Perak

(3) Zaman Neolitik

a) Ciri-ciri penempatan.

1. Menetap di dalam gua /hamper dgn sungai.

2. Wujud sistem bermasyarakat – mempunyai ketua dan pembahagian kerja.

b) Kegiatan dan peralatan.

1. Cipta alat tembikar seperti periuk

2. Bercucuk tanam.

3. Tangkap ikan.

4. Ternak binatang.

5. Berburu

6. Pungut hasil hutan.

7. Berdagang secara tukar barang.

8. Guna alat batu tetapi lebih kemas buatannya

9. Cipta barang kemas spt kalung, anting-anting

c) Kepercayaan.

1. Mengamalkan kepercayaan animisme

d) Petempatan zaman Neolitik di Malaysia.

1. Di Kelantan – Gua Cha

2. Di Sabah – Bukit Tengkorak

e) Penemuan zaman Neolitik di Malaysia.

1. Gua Cha, Kelantan – ditemui pengebumian manusia

2. Bukit Tengkorak, Sabah –

3. Gua Harimau, Perak – ditemui artifak tembikar.


(4) Zaman Logam

a) Ciri-ciri penempatan.

1. tinggal menetap

2. ada masih tinggal di dalam gua

3. ada tinggal berhampiran sungai.

b) Kegiatan dan peralatan.

1. alat logam daripada gangsa dan besi.

2. bercucuk tanam.

3. Tangkap ikan.

4. ternak binatang.

5. Berburu.

6. Perdagangan tukar barang.

c) Kepercayaan.

1. Kepercayaan dan pegangan hidup tertentu.

2. Pengebumian menggunakan kepingan batu.

d) Petempatan zaman Logam di Malaysia.

1. Di Pahang – Sungai Tembeling

2. Di Perak – Gua Harimau dan Changkat Menteri

e) Penemuan zaman Logam di Malaysia.

1. Sg Tembeling, Pahang – dijumpai kapak dan mata lembing

2. Lembah Bernam, Selangor – ditemui sabit.

3. Klang, Selangor – ditemui pisau.

4. Gua Harimau,Perak–kapak gangsa & acuannya

5. Raub, Pahang – dijumpai tulang mawas.

(5) Rumusan

1. Penemuan di Bukit Jawa buktikan zaman pra sejarah di Malaysia bermula 200000 – 300000 tahun dahulu.

2. Malaysia terkenal dengan penemuan Manusia Perak.

3. Harus contohi kegigihan dan semangat berusaha

4. Harus jadi warganegara yang gigih dan berdikari tanpa mengharapkan bantuan daripada orang luar.
< >

No comments:

Post a Comment